“L'arqueologia ens ajuda a saber qui som”

Patrimoni històric

David Javaloyas, professor de Prehistòria a la UIB i responsable del Programa de Públics, impulsa projectes que acosten l'arqueologia a la ciutadania i la converteixen en un motor de turisme cultural i sostenible per a les Illes Balears.

Llicenciat en Història per la Universitat de Barcelona i especialista en Arqueologia i Prehistòria, David Javaloyas duu dues dècades combinant recerca, gestió i divulgació del patrimoni. Des del Parc Arqueològic del Puig de sa Morisca, defensa un model que uneix ciència, experiència i territori: tallers, reconstruccions i un futur museu concebut amb el suport de l'Impost de Turisme Sostenible per custodiar i compartir col·leccions que duen anys emmagatzemades.

Com ha estat la seva trajectòria fins a centrar-se en el patrimoni arqueològic?

Vaig començar estudiant Història amb diferents inquietuds, però el punt d'inflexió va arribar quan vaig fer pràctiques en Arqueologia i Prehistòria: aquí vaig descobrir que l'arqueologia em “enganxava” de veritat. Des de llavors —han passat uns 20 anys— he treballat en les tres potes que crec imprescindibles: recerca, gestió (protecció i valorització de jaciments) i divulgació, és a dir, com transformem el coneixement acadèmic en experiències significatives per a la gent. La clau és no quedar-nos a comunicar “resultats científics” sense filtre, sinó traduir-los en propostes que interessin i emocionin al públic.

Què l'atreu especialment del patrimoni arqueològic?

L'arqueologia ens dona profunditat temporal. Vivim en un present accelerat i mirar enrere ens ajuda a entendre qui som avui. Les maneres de veure el món no han estat sempre iguals ni úniques: canvien amb les societats i amb el temps. En un context multicultural com el de les illes actuals, aquest aprenentatge és valuós perquè mostra que existeixen moltes maneres vàlides d'habitar i de pensar el territori. Per a mi, és una forma positiva de llegir la diversitat: comprendre que allò “distint” no és millor ni pitjor, és distint, i que aquest contrast enriqueix.

Quin valor històric i cultural té l'arqueologia a Balears?

Les dades parlen per si mateixes: a Mallorca —una illa d'uns 3.000 km²— comptam amb al voltant de 3.500 jaciments arqueològics; és a dir, pràcticament un per quilòmetre quadrat. A aquesta densitat s’hi afegeix la singularitat: cultures com la talaiòtica i la pretalaiòtica són pròpies de les illes, amb una arquitectura ciclòpia que les fa monumentals i úniques al món. No obstant això, aquest potencial continua infraexplicat tant a la població local com a qui ens visita: el sol i platja funciona, però gairebé no hem esgarrapat la superfície del valor que aporten aquests paisatges culturals, ideals també per desestacionalitzar i oferir experiències respectuoses amb l'entorn.

Com preservar i, alhora, fer que es pugui gaudir dels jaciments?

Són béns fràgils. La gestió ha de pensar l'impacte de les visites i el tipus d'experiència que proposam. S’ha de superar el “paradigma de les ruïnes” (deixar-lo tal qual i poc més) i atendre necessitats bàsiques —ombra, vegetació, recorreguts clars— que permetin romandre al lloc sense degradar-lo. I, sobretot, passar de l'explicació passiva a metodologies dinàmiques: reconstruccions, activitats d'experimentació i narratives immersives que ajudin a imaginar com es vivia. En el nostre cas, parlam d'una “màquina del temps”: aixecam estructures didàctiques i proposam tallers (per exemple, fabricar una destral de bronze com fa 3.000 anys) perquè el públic toqui, manipuli i aprengui de manera experiencial, emotiva i divertida.

Què és i què explica aquest parc arqueològic?

El Parc Arqueològic del Puig de sa Morisca neix a finals dels 90 amb la voluntat d'investigar un gran poblat protohistòric (aprox. 1.000–300 a. C.) i d’explicar la seva relació amb el món púnic mitjançant un port natural a la Caleta de Santa Ponça, porta d'entrada de materials i idees —com el vi— a Mallorca. El parc reuneix diverses capes històriques: petjades medievals lligades al desembarcament de Jaume I i, ja en època contemporània, testimonis de la vida rural tradicional. Tot això s'insereix en 45 hectàrees de bosc mediterrani i miradors des dels quals es pot llegir l'evolució del paisatge insular: possessions, àrees turístiques i mosaics agrícoles conviuen a la vista, cosa que fa del lloc una aula oberta d'història i territori.

Com ha ajudat l'Impost de Turisme Sostenible (ITS) a fer el salt?

Ha estat decisiu per “canviar de lliga”. Gràcies a l’ITS, hem aixecat un nou edifici que serà seu del futur museu del parc: un equipament concebut per conservar, estudiar i exposar amb criteris professionals una gran quantitat de materials arqueològics —molts dels quals fa dècades que són emmagatzemats sense poder-se mostrar— i per atendre públics diversos amb una programació estable. Aquesta inversió (d’1,7 milions d'euros) permet crear una institució amb capacitat real de custòdia i de difusió, i articular xarxes amb altres centres del territori.

En quin punt està el museu i com s'organitza l'equip?

L'edifici està construït i treballam per complir la normativa i obrir-lo com a museu. Tenim una àrea de gerència i tres àrees tècniques: arqueologia (recerca i gestió preventiva), restauració de materials —on es preparen i reconstrueixen peces per a la futura exposició permanent— i documentació/pla director que fixa com funcionarà tot. La quarta pota és la que jo coordin: divulgació i públics. L'any passat varen passar per aquí uns 4.000 escolars de tota Mallorca, que varen participar en activitats educatives dissenyades per aprendre passant-s’ho bé. A això s’hi afegeixen programes per a famílies i per al públic general; el producte turístic arribarà quan l'exposició permanent estigui madura, perquè el mercat exigeix propostes acabades. Avui, el nucli el formam quatre persones i un grup de joves professionals en formació a través de projectes amb l'ajuntament.

Educació: per què és tan estratègica per a la conservació?

Perquè ningú protegeix allò que no coneix. El nostre objectiu és crear una cultura de respecte, explicar per què el patrimoni és de tothom i per què cuidar-lo importa. Veim avanços —més sensibilitat, més gent que demana i s'implica—, si bé encara convivim amb comportaments poc adequats. La línia és clara: coneixement primer, respecte després; funciona amb el patrimoni arqueològic, però també amb el natural i el paisatgístic.

Què ens ensenya l'arqueologia sobre sostenibilitat?

Que conviure amb el medi és una relació d'anada i tornada. En la Prehistòria es va transformar el paisatge —desforestació per destinar-lo a pastures i cultius—, però hi havia un coneixement de l'entorn: es cuidava perquè d'ell depenia la subsistència. Aquest aprenentatge encara és vàlid avui: pràctiques tradicionals com el carboneig, el pasturatge i l'ús domèstic de llenya mantenien el bosc net; el seu abandonament explica, en part, l'acumulació de combustible i el risc d'incendis. No es tracta d'idealitzar el passat, sinó de recuperar formes de gestió que van demostrar ser sostenibles i adaptar-les al present.

 Després de vint anys, què el continua movent?

El moment en què a algú —un nin, una família— “li fa clic” el cap. Quan comprenen que els qui van viure aquí fa mil·lennis no eren “menys” que nosaltres, sinó diferents i tremendament competents. Encendre foc amb tècniques tradicionals exigeix conèixer fustes, fongs d’esca i ritmes del bosc; fabricar una destral de bronze implica xarxes d'intercanvi que connecten Mallorca amb el Mediterrani i l'Atlàntic. Veure aquesta intel·ligència tècnica i social enderroca prejudicis. I, de pas, ens ensenya una cosa per a avui: valorar l'altre en la seva complexitat, ja sigui el visitant que arriba o el veí que migra per treballar. Si aconseguesc que algú surti amb aquesta mirada més àmplia, el meu dia està fet.


Vols saber què és l'ITS?

Treballem per unes illes Balears que siguin Sostenibles.

ACCEDEIX